Opel Astra 1.0 Turbo EcoFlex

Pozytywna przemiana

Najnowszy Opel Astra jest pod wieloma względami lepszy od poprzedniej generacji i nie bez kozery zdobył tytuł Samochodu Roku 2016. Czy kompakt z trzycylindorwym silnikiem może podbić rynek? Kuracja odchudzająca na pewno mu w tym pomoże.

Produkowana w Polsce Astra ma nie łatwe zadanie, aby podbić rynek, gdyż zdecydowanym liderem segmentu C nadal pozostaje konkurencyjny Golf. Opel Astra piątej generacji ma jednak wiele cech, które mogą zmienić oblicze tej marki i warto brać pod uwagę przy wyborze auta.

Wygodnie i komfortowo

Zasiadając za kierownicą czujemy, że pozycja jest doskonała, dzięki wygodnym, świetnie wyprofilowanym i nisko osadzonym fotelom. Pełna regulacja siedzeń, dwupoziomowa regulacja kierownicy i podparcie dla łokci na odpowiednim poziomie sprawia, że dobór idealnej pozycji nie sprawia kłopotu. Kokpit jest dobrze zaplanowany i wykończony, a jakość materiałów jest na wysokim poziomie. Dobrą ergonomię zapewnia intuicyjny w obsłudze ekran systemu multimedialngo oraz  konsola centralna, wyposażona w podstawowe przełączniki bez przepychu.
Pomimo, że najnowsza Astra jest nieco krótsza od poprzedniczki, to we wnętrzu jest więcej przestrzeni. Pasażerowie siedzący z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi, jak i przestrzeń nad głową. Pojemność bagażnika 370 litrów i wysoki próg załadunku może okazać się przeszkodą w zapakowaniu walizek kompletu pasażerów. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 1210 litrów, lecz to nadal nie stawia Opla w czołówce kompaktów z dużym bagażnikiem.

Mały, ale wariat

Na początku jazd testowych z dużą dozą pesymizmu podeszliśmy do trzycylindrowej jednostki napędowej prezentowanego modelu. Szybko jednak okazało się, że mały i niepozorny silnik 1.0 Turbo o mocy 105 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach miło nas zaskoczył. Na pozór niewielka moc i osiągi 11,2 s do setki nie robiły wrażenia, ale podczas dłuższej jazdy okazało się, że motor ochoczo wkręca się na wysokie obroty i zaskakująco dynamicznie rozpędza nową Astrę. Przy odpowiednim doborze obrotów nowy model Opla dawał radę nawet z szybkim wyprzedzaniem. Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta (4,3 l/100 km) jest mało możliwe do osiągnięcia, ale spalanie 6,5 l/100 km przy normalnej jeździe (głównie w trasie z kompletem pasażerów i bagażem), to zadowalający wynik.

Miasto i trasa

Podczas pokonywania miejskich dróg i zaułków Astra jest zwrotna i dość dobrze tłumi nierówności. Zawieszenie zestrojono tak, aby uzyskać kompromis pomiędzy komfortowym, a sportowym ustawieniem, co w rezultacie poskutkowało hałasowaniem podczas pokonywania wertepów. Podczas szybko pokonywanych zakrętów Astra wykazuje się podsterownością. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a manewry podczas parkowania są łatwe do wykonywania.
Opel Astra V jest o niebo lepsza od poprzedniej generacji i dla dotychczasowych klientów może to być podstawowy argument. Elegancka i dynamiczna stylistyka, dobra jakość materiałów użytych we wnętrzu i doskonała wręcz pozycja za kierownicą to cechy, których konkurenci mogą Astrze pozazdrościć.

Adam Błoński

DANE TECHNICZNE:
Nadwozie hatchback, 5d

Silnik benzynowy, trzycylindrowy, 998 cm3

Moc 105 KM przy 5500 obr./min.

Moment obr. 170 Nm przy 1800-4250 obr./min.

Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Napęd na przednie koła

Wymiary 4370 × 1871 × 1485 mm

Rozstaw osi 2662 mm

Poj. bagażnika 370/1210 l 0-100 km/h 11,2 s

Średnie zużycie paliwa* 6,5 l/100 km

Prędkość maks. 200 km/h

Cena od 63 900 zł wersja Essentia

* cykl mieszany (głównie trasa), dane z testu

Podobne Posty