W ramach dążenia do całkowitego wyeliminowania emisji z samochodów oraz wypadków śmiertelnych Nissan zorganizował dla dziennikarzy testy prototypowych pojazdów wyposażonych w system autonomicznej jazdy nowej generacji. Pokaz zorganizowano w rzeczywistych warunkach ruchu ulicznego we wschodnim Londynie.

Była to pierwsza prezentacja najnowszej technologii autonomicznej jazdy Nissana na drogach publicznych w Europie. Nissan prowadzi już takie testy na drogach publicznych w Japonii i Stanach Zjednoczonych w celu sprawdzenia łatwej w obsłudze technologii autonomicznej jazdy w rzeczywistych warunkach.

Uczestnicy testów, zasiadający jako pasażerowie z przodu i z tyłu pojazdu, mogli obserwować działanie technologii wykorzystującej między innymi radar działający w paśmie fal milimetrowych, skanery laserowe, kamery, szybkie mikroprocesory oraz specjalny interfejs człowiek-maszyna. Wszystkie te elementy pomagają pojazdowi w autonomicznym poruszaniu się zarówno po autostradzie, jak i po ulicach miasta, w tym po rondach, po wprowadzeniu adresu punktu docelowego w systemie nawigacji.

Takao Asami, starszy wiceprezes ds. badań i zaawansowanej inżynierii w firmie Nissan, powiedział: „Innowacyjność i pomysłowość to najważniejsze cechy marki Nissan i pracowników firmy. Test technologii autonomicznej jazdy — z której już wkrótce można będzie korzystać w pojazdach naszej marki — przeprowadzony w warunkach intensywnego londyńskiego ruchu ulicznego potwierdza dążenie firmy do zaoferowania klientom rozwiązań z zakresu inteligentnej mobilności”.

Londyński test zorganizowano po niedawnych zapowiedziach, że zarówno zmodernizowany Qashqai, jak i nowy Nissan LEAF, które już niedługo trafią na rynek, będą wyposażone w technologię ProPILOT pozwalającą na autonomiczną jazdę autostradą bez zmiany pasa ruchu. Od zeszłego roku firma oferuje w Japonii model Serena — pierwszego Nissana z systemem ProPILOT. W grudniu system autonomicznej jazdy ProPILOT w nowym Nissanie Serena zdobył nagrodę za innowacyjność w ramach plebiscytu na Japoński Samochód Roku 2016–2017.

Planowane jest również zaoferowanie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Prawdopodobnie już w 2018 roku pojawi się technologia automatycznej jazdy pozwalająca na automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie system umożliwiający autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań, planowany do wprowadzenia w 2020 roku.

Inteligentna mobilność według Nissana

Świat staje w obliczu poważnych problemów, takich jak zmiana klimatu, coraz większe zagęszczenie ruchu, śmiertelne wypadki drogowe i zanieczyszczenie powietrza. Nissan poszukuje rozwiązań tych problemów, by transport stał się bezpieczniejszy, inteligentniejszy i dostarczał więcej przyjemności, zaś ostatecznym celem jest całkowite wyeliminowanie emisji spalin i wypadków śmiertelnych. Firma dąży do tego, realizując koncepcję „inteligentnej mobilności”.

Kierując się wizją mobilności dla wszystkich, Nissan upowszechnia wiele z tych innowacji poprzez przenoszenie ich z segmentów luksusowych do wielkoseryjnych modeli kompaktowych, aby każdy mógł z nich skorzystać.

Inteligentna mobilność według Nissana obejmuje trzy główne obszary innowacji:

Inteligentna jazda według Nissana pomaga klientom w uzyskaniu większej pewności siebie dzięki zwiększonemu bezpieczeństwu, kontroli i komfortowi wszystkich osób podróżujących pojazdem. Wybrane elementy składowe systemów autonomicznej jazdy już można spotkać w samochodach produkowanych przez Nissana. Zaliczają się do nich zaawansowane i liczne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, takie jak system kamer 360° czy inteligentna interwencja przy niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Technologie jazdy autonomicznej już teraz są stosowane w samochodach marki Nissan, w tym w modelu Serena, który jako pierwszy produkowany na masową skalę został wyposażony w technologię ProPILOT. Nissan ma jasno określony plan wdrażania tej technologii w kolejnych modelach oferowanych w Europie, Japonii, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Do 2020 Sojusz Renault-Nissan zamierza wprowadzić na rynek 10 takich modeli.

Inteligentna energia według Nissana sprawia, że prowadzenie pojazdu dostarcza klientom większych emocji, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji i zużycia paliwa. Nissan przyjmuje całościowe podejście w dążeniu do bezemisyjnej mobilności, pracując nad poprawą sprawności silników spalinowych oraz wprowadzając coraz bardziej zaawansowane rozwiązania w samochodach elektrycznych. Nissan rozwija różnorodne technologie zespołów napędowych w ramach koncepcji inteligentnej energii, uwzględniając specyfikę poszczególnych segmentów rynku i regionów świata. W swojej ofercie marka ma szeroką gamę technologii stosowanych w samochodach napędzanych z wykorzystaniem energii elektrycznej. Są to rozwiązania przeznaczone do samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, hybryd szeregowych (e‑Power) oraz pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe. Każda z nowych technologii uzupełnia nasze portfolio i nie wyklucza innych rozwiązań.

Inteligentna integracja według Nissana umożliwia klientom utrzymywanie stałego kontaktu dzięki wygodnemu połączeniu samochodów ze światem. Nissan pomaga kształtować zrównoważony ekosystem — począwszy od konstruowania samochodów wchodzących w interakcje z ludźmi, innymi samochodami i infrastrukturą drogową. Takie podejście umożliwi zdalną obsługę pojazdów oraz doprowadzi do zmniejszenia zatorów drogowych, podniesienia efektywności współużytkowania pojazdów oraz poprawy wydajności zarządzania energią.

W koncepcji inteligentnej mobilności według Nissana nie chodzi o pozbawienie ludzi przyjemności z jazdy. Przeciwnie — koncepcja ta zakłada budowę lepszej przyszłości dla klientów, w której samochody będą partnerami kierowców, pomagającymi im zarówno w uzyskaniu większej pewności za kierownicą, jak i zapewniającymi im stałą łączność ze światem.

Nissan w Europie

Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 17 000 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 660 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, pojazdy użytkowe oraz Nissany LEAF, najpopularniejszy samochód elektryczny na świecie. Ogłoszona niedawno przez Nissana wizja inteligentnej mobilności jest powiązana z realizowanym już celem całkowitego wyeliminowania emisji z pojazdów oraz śmiertelności w wypadkach drogowych. Takie kompleksowe podejście wyznacza kierunek prac nad nowymi produktami i technologiami, a najważniejsze decyzje firmy będą dotyczyły sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem. Nissan stara się zdobyć pozycję najbardziej pożądanej marki azjatyckiej w Europie.

Nissan jest producentem pełnej gamy samochodów, posiadającym w swojej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan, Infiniti oraz Datsun. W roku obrachunkowym 2015 firma sprzedała ponad 5,4 miliona pojazdów na całym świecie, generując przychód w kwocie 12,2 biliona jenów. Nissan skonstruował oraz produkuje i oferuje na rynku model LEAF — najlepiej sprzedający się w historii na świecie w pełni elektryczny samochód. Centrala Nissana w Jokohamie (Japonia) kieruje działalnością prowadzoną w sześciu regionach: ASEAN i Oceanii, Afryce, Bliskim Wschodzie i Indiach, Chinach, Europie, Ameryce Łacińskiej oraz Ameryce Północnej. W ramach Sojuszu Renault-Nissan firma Nissan współpracuje z francuskim producentem Renault od 1999 roku oraz z Mitsubishi Motors od 2016 roku.