Budżetowe kombi – Fiat Tipo Station Wagon

W masie konkurujących ze sobą samochodów kombi, wyzwaniem staje się budowa praktycznego i funkcjonalnego, a zarazem niedrogiego auta kompaktowego. Poza tym musi jeszcze podobać się potencjalnym nabywcom. Sprawdzamy, czy Fiat Tipo w wersji Station Wagon sprostał oczekiwaniom przyszłych klientów.

Estetyka kompaktowa

Stylizacja najnowszego Tipo Station Wagon, podobnie jak wersji sedan i hatchback, jest ciekawa i prosta zarazem. Projektanci stanęli na wysokości zadania i stworzyli niebanalną i estetyczną sylwetkę. Masywna maska, grill z chromowanymi wstawkami, ładnie zaprojektowany zderzak i drapieżne reflektory, tworzą ciekawy design przodu Fiata Tipo. Cała karoseria ma płynnie opadająca linię dachu i jest proporcjonalnie zaprojektowana. Tył auta nie zaburza proporcji całości karoserii i ma charakterystyczne dla tego modelu wcięcie, a lampy osadzono w błotnikach i klapie bagażnika. Dopełnieniem testowego modelu są 18-calowe felgi aluminiowe z oponami o obniżonym profilu.
Wnętrze nie zaskakuje zbytnim polotem, ale jest schludne i przyjemne dla oka. Widać tu inklinacje włoskiego temperamentu. Materiały wykończeniowe na pierwszy rzut oka nie są tandetne i przesadnie tanie, ale po dłuższym obcowaniu okazuje się, że do najwyższej jakości też nie należą. Wszystko jest jednak dobrze spasowane i tylko niektóre elementy mogłyby być lepiej wykonane. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i nie wymaga odrywania pleców od fotela, aby dosięgnąć do przełączników. Łatwość obsługi i czytelność wskaźników zasługuje na pochwałę. Ładnie zaprojektowano zegary, a umieszczony miedzy nimi 3,5-calowy wyświetlacz dostarcza niezbędnych informacji o pojeździe. W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono 7-calowy ekran Uconnect z Bluetooth, gdzie można wyświetlić mapę nawigacji, multimedia, sterowanie radiem, telefonem czy komputer pokładowy samochodu i wybierać wszystkie funkcje dotykiem na ekranie.

Dużo miejsca we wnątrz

W kokpicie miejsca jest dużo zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. Wielofunkcyjna kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a fotel kierowcy można łatwo ustawić w optymalnej pozycji. Pasażerowie na tylnej kanapie mają do dyspozycji rozkładany podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na napoje. W praktycznym bagażniku zmieścimy 550 litrów bagażu.
W wyposażeniu Station Wagon znajdziemy m.in.: ABS, systemy stabilizacji toru jazdy, 6 poduszek powietrznych, automatyczną klimatyzacje, radio z USB i czterema głośnikami, światła do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane szyby przód i tył, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, światła przeciwmgielne z doświetlaniem zakrętów, tempomat, felgi aluminiowe w rozmiarze 16-18 cali.

Sprawdzony i oszczędny silnik

Pod masą testowanego egzemplarza znalazł się silnik diesla o pojemności 1,6 litra, mocy 120 KM i momencie obrotowym równym 320 Nm. Pomimo połączenia go z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach jest to oszczędna jednostka napędowa. Podczas jazdy Tipo nie jest demonem prędkości i jest przewidziany raczej dla spokojnych kierowców, ale płynnie zmienia biegi i wykazuje się małym apetytem na paliwo. Nie znaczy to jednak, że jest zawalidrogą. Dynamika jednostki napędowej wystarcza na normalne użytkowanie samochodu, a przyspieszenie od zera do setki zajmuje 10,4 sekundy. Przy wciśnięciu pedału gazu do podłogi można sprawnie wyprzedzać inne pojazdy, a dynamikę czuć przy wysokich obrotach. Układ kierowniczy pozwala na łatwe prowadzenie (dodatkowo system City pomaga w parkowaniu), a zawieszenie zestrojono optymalnie – z jednej strony jest sztywne, a z drugiej komfortowe. Sprawnie i cicho pochłania drobne nierówności, a podczas pokonywania zakrętów nie odczujemy niebezpiecznych wychyleń nadwozia. Fiat postawił na pierwszym miejscu komfort pasażerów i oszczędność eksploatacji. W naszym teście Tipo Station Wagon spalał podczas jazdy mieszanej 5,9 litra ON na setkę, a przy prędkościach autostradowych zadowalał spalaniem 7 l/100 km. W mieście spalanie wynosiło ok. 8 l/100 km.

Fiat Tipo w wersji Station Wagon, to interesujące kombi za niewielkie pieniądze. Ceny tej odmiany kombi zaczynają się od 53 400 zł, ale bogato wyposażony egzemplarz testowy, to już wydatek przekraczający grubo ponad 90 000 pln. Można jednak skonfigurować opcję pośrednią lub budżetową. Sprawdzone rozwiązania i oszczędna jednostka napędowa w testowanym Tipo nie powinny narazić klientów na drogą eksploatację tego modelu. Producentowi udało się zbudować przestronne i funkcjonalne auto, w którym nie czuć tandety i taniości. Wydaje się, że większość oczekiwań klientów została spełniona.

Tekst i zdjęcia: Adam Błoński

Podobne Posty