Samochód koncepcyjny Nissan Xmotion

Samochód koncepcyjny Xmotion, który został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych 2018 North American International Auto Show, ma cechy bardzo nawiązujące do tradycyjnego SUV-a – wysoką sylwetkę, funkcjonalne proporcje, masywne błotniki oraz felgi i opony przeznaczone do jazdy w każdym terenie. Xmotion („cross motion”), jak sama nazwa wskazuje, krzyżuje ze sobą japońską kulturę i tradycyjne rzemiosło z praktycznością w amerykańskim stylu i technologią nowej generacji – Nissan Intelligent Mobility.

Nadwozie wyraźnie wskazuje na wysoki poziom ochrony wnętrza pojazdu oraz pasażerów. „Zewnętrzna” strona samochodu koncepcyjnego Xmotion jest ochronnym pancerzem. Krata wlotu powietrza w kształcie litery „V”, stanowiąca kluczowy element cieszącej się powszechnym uznaniem trzeciej generacji crossovera Nissana Murano, została dopracowana i zaadaptowana do prawie wszystkich obecnych modeli Nissana – w unowocześnionej, bardziej przestrzennej odsłonie. W Xmotion została jeszcze bardziej zmodernizowana – jest szersza, głębsza i bardziej wyrazista niż kiedykolwiek wcześniej. Reflektory oferują wszystkie funkcje w ramach jednego modułu – światła drogowe, światła mijania, kierunkowskazy i światła pozycyjne. Intensywność i kolor świateł zależy od pełnionej funkcji. Stylistyka tylnych świateł została zainspirowana kumiko, japońską techniką misternego łączenia drewnianych elementów. W rzeczywistości struktura świateł jest optyczną iluzją stworzoną w ramach technologii holograficznej.
Dzięki dużemu rozstawowi osi, z wypchniętymi maksymalnie na zewnątrz felgami i oponami, koncepcyjny Nissan Xmotion proponuje niestandardowe rozmieszczenie pasażerów w konfiguracji „4+2”. Trzy rzędy pojedynczych siedzeń umożliwiają idealną przestrzeń dla dwóch osób, kolejnych dwóch osób oraz dwójki dzieci lub zwierząt w trzecim rzędzie. Aby zmieścić dodatkowy rząd siedzeń, Xmotion wyposażono w chowany „bagażnik dachowy”. Konstrukcja jest na tyle aerodynamiczna i elastyczna, że umożliwia przewożenie różnych bagaży lub sprzętu sportowego.
Wykorzystując konstrukcję kigumi na panelu i konsoli, wnętrze Xmotion oferuje solidny szkielet, zapewniając poczucie siły i zaufania, którego oczekują pasażerowie przebywający w samochodzie. Szczególną uwagę zwrócono na kształt słojów, fakturę, a nawet zapach naturalnego drewna, tak aby wygląd i odczucie sugerowały, że cały panel i konsola zostały wycięte z jednego japońskiego drzewa cedrowego. Dzięki konstrukcji zagłówka, pasażerowie siedzący z tyłu mogą podziwiać inne wzory, gdy patrzą na zagłówek pod różnymi kątami. Zastosowano szkarłatno-czerwony lakier, który został opracowany z myślą o japońskiej kolorystyce.
Na konsoli znajduje się przyrząd zwany „lewitującym asystentem”, który wykrywa ruch pasażerów. Wyposażono go w czujnik ruchu, aby skanować ruchy dłoni pasażerów w celu obsługi systemu multimedialnego, jak również ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji.
Na zewnątrz zdecydowano się na zastosowanie dwóch kolorów. Opracowano specjalny odcień srebrnego koloru, który przypomina pewter (cynołów), bardzo twardy, a jednocześnie kowalny stop stosowany w Japonii do precyzyjnej i szczegółowej obróbki ręcznej. Felgi mają strukturę sugerującą ręczne wykończenie metalu. Ponadto zewnętrzne elementy nadwozia koncepcyjnego Xmotion zawierają subtelne szkarłatne akcenty.
Wewnętrzne elementy konstrukcyjne, takie jak przednie i tylne dolne zderzaki, boczne progi i nadkola, są pokryte tkaniną z włókna węglowego wytwarzaną w dzielnicy Nishijin w Japonii, znanej z tradycyjnych szlachetnych tekstyliów do produkcji kimon i tkanin obiciowych.
Wewnętrzna paleta kolorystyczna obejmuje kolory reprezentujące Japonię – czerwony i biały – oraz odrobinę czerni, która symbolizuje nowoczesną technologię. Kolory wnętrza stopniowo przechodzą od bieli i szarości z drobnymi czarnymi akcentami z przodu do czerwieni z tyłu samochodu.
Interfejs człowiek-maszyna (HMI) samochodu koncepcyjnego Xmotion, tak jak sama konstrukcja samochodu, jest bardzo prosty. Na przykład przełączenie z trybu jazdy ProPILOT na ręczny tryb jazdy i vice versa można wykonać przy użyciu asystenta PD, który znajduje się na kontroli środkowej oraz na kierownicy.
Koncepcyjny Xmotion jest również wyposażony w siedem ekranów. Trzy główne ekrany oraz skrajne: lewy i prawy, znajdują się na całej szerokości panelu oprzyrządowania. Na suficie i na ekranie konsoli środkowej znajduje się również „cyfrowe lusterko wewnętrzne”.
Ekrany oraz system multimedialny mogą być sterowane przy użyciu gestów oraz ruchów oczu. Intuicyjny system sterowania oraz poleceń głosowych umożliwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu samochodu, pomagając uzyskać dostęp do różnych funkcji w inteligentny, łatwy i bezpieczny sposób.
Uruchomienie samochodu koncepcyjnego Xmotion jest możliwe po uwierzytelnieniu przy użyciu linii papilarnych. Gdy kierowca dotknie obszaru uwierzytelniania na górze konsoli, rozpoczyna się sekwencja otwierająca, która aktywuje wirtualnego, osobistego asystenta, wyglądem przypominającego japońską rybę koi.
Koi przeskakuje na główny ekran. Po nawiązaniu połączenia ze smartfonem kierowcy system nawigacji automatycznie rozpoznaje miejsce docelowe oraz inne przydatne informacje, takie jak warunki pogodowe, preferowaną muzykę oraz informacje dotyczące systemu pojazdu. System nawigacji rozpoznaje otaczające „informacje” podczas jazdy.
Na przykład w trybie autonomicznej jazdy, podczas zmiany pasów ruchu lub wyprzedzania innych pojazdów, wirtualny osobisty asystent odbierze inne ważne informacje dotyczące obiektów znajdujących się w pobliżu. W ten sposób koi pełni funkcję nawigatora, który łączy człowieka z maszyną.
Samochód koncepcyjny Xmotion wykorzystuje również system monitorowania z użyciem kamer zamiast tradycyjnych zewnętrznych lusterek i wyświetla obrazy oraz inne informacje na skrajnych ekranach. System wykrywa i monitoruje inne pojazdy wokół Xmotion.

Koncepcja Xmotion – główne dane

Całkowita długość
180,7 cala (4590 mm)
Całkowita szerokość
76,4 cala (1940 mm)
Całkowita wysokość
66,9 cala (1700 mm)
Rozstaw osi
109,6 cala (2785 mm)
Napęd
Inteligentny napęd na wszystkie koła
Felgi
21-calowe
Opony
Średnica 780 mm
Kabina
3 rzędy, 6 pasażerów (trzy rzędy po dwa siedzenia)